2020 - zdrowo przez życie

czwartek, 6 lutego 2020

Czy mrożone warzywa i owoce są zdrowe ?



Wszyscy wiedzą , że owoce i warzywa powinny być podstawą naszej diety . Powinny zajmować połowę talerza , być sezonowe , urozmaicone i  jak najmniej obrobione.  Zimą dostęp do świeżych warzyw jest mniejszy . Jest to kwestia pory roku oraz ceny za importowane warzywa i owoce , które często są kilkakrotnie większe niż w sezonie . Dla osób, które dbają o swoją dietę przygotowałam dwie podpowiedzi jak radzić sobie zimą tak, by nie rezygnować ze spożywania warzyw i owoców .

1)Kiszonki

Kisić można w zasadzie wszystko .Od znanych ogórków i kapusty , przez rzodkiewki ,kalafiora a nawet truskawki .  Aby kiszonki miały maksimum swoich właściwości należy je ukisić w sezonie , wtedy warzywa i owoce mają najwięcej smaku oraz najlepszą cenę.

2)Mrożonki

Przyjęło się mówić , że warzywa i owoce mrożone mają mniej właściwości odżywczych . Jaka jest prawda ?
Pierwsze mrożonki pojawiły się w latach 30 ubiegłego wieku za sprawą Clarence'a Birdsey'a. Był on biologiem , który jako pierwszy wprowadził na wielką skalę metodę mrożenia jako sposób na przedłużenie trwałości żywności . Mrożenie wpływa w niewielkim stopniu na wartość odżywczą warzyw i owoców , ale…
Aby mrożone warzywa i owoce miały swoje wartości po mrożeniu należy zwrócić uwagę na to by mrozić warzywa w sezonie .Ważne by miały one intensywny kolor , nie były popękane , nadgnite , nie miały pleśni , nie były robaczywe .

Niewątpliwą zaletą „mrożonek” jest to, że można z nich  łatwo i szybko przygotować posiłek. Wrzucić na patelnie z dodatkiem oliwy ,poddusić, dodać mięso , makaron i gotowe.

Mrożonki , które produkujemy sami i przechowujemy w warunkach domowych zachowują trwałość nawet do 12 miesięcy . Im niższa temperatura tym dłuższa trwałość.

Jest jedno ale tak jak w przypadku świeżych, tak i mrożonych warzyw i owoców warto zwrócić uwagę na kraj pochodzenia. Jeśli są importowane z daleka to możemy mieć pewność, że są zbierane  jako niedojrzałe . W czasie długotrwałego  transportu  muszą być zabezpieczone odpowiednimi środkami chemicznymi które zabezpieczają je prze np.pleśnią oraz przyspieszają proces dojrzewania.


niedziela, 5 stycznia 2020

 Coffee nap-czyli jak szybko zyskać energię przez krótką drzemkę .


Sezon jesienno –zimowy często jest momentem w roku ,w którym narzekamy na zmniejszoną ilość energii . Zegar biologiczny człowieka uzależniony jest w dużej mierze od światła , które dostarczają nam promienie słoneczne . Obecnie o godzinie 16 na ulicy jest ciemno, a nam zdarza się często stracić chęć do działania pomimo, że jest jeszcze wczesna pora.

Co w takiej sytuacje  robią ludzie ?  Piją kawę - po części jest to słuszna opcja , ale ten napój a właściwie kofeinę w nim zawartą można wykorzystać w lepszy , bardziej efektywny sposób.
Istnieje coś takiego jak „coffee nap „ czyli drzemka kawowa . Jest to udowodniony naukowo sposób na to , iż wypicie kawy przed krótkim 20-30 minutowym snem pozwala uzyskać o wiele więcej energii niż sama drzemka lub sama kawa .

Czemu odczuwamy zmęczenie ?


Wiadomo  stres , sporo pracy czy nauki są czynnikami , które zużywają dużo nakładów energii , a więc są powodem zmęczenia, jednakże z czysto biochemicznego punktu widzenia zmęczenie jest wynikiem łączenia się adenozyny –związku chemicznego z receptorami w mózgu .Co ma do tego kofeina ? Jest ona silną konkurencją dla adenozyny i „walczy „ z nią o te same receptory .

Czemu warto wypić kawę przed drzemką ?


Wypicie kawy , w której zawartość kofeiny  będzie oscylowała w okolicach 200 mg, na chwilę przed drzemką podnosi poziom energii  ,gdyż sen pomaga w usuwaniu adenozyny a w tym czasie kofeina może połączyć się z receptorami w mózgu .

O czym warto wiedzieć …?


-kofeina zanim zacznie działać potrzebuje czasu więc dobrze wypić kawę na 15 minut przed planowaną drzemką
-coffee nap ,a więc i picie kawy nie należy stosować krócej niż na 6 h przed snem nocnym ponieważ zaburzy to sen
-drzemka kawowa nie powinna być dłuższa niż 20 maks 30 minut .Dlaczego ? Jeśli śpimy więcej niż pół godzinny prawdopodobnie wchodzimy już w sen niskofalowy , oznacza to ,że jeśli obudzimy się w te  drzemką
j fazie snu możemy odczuwać dezorientacje i większe zmęczenie niż przed
-picie kawy z dodatkiem mleka , cukru czy dodatków smakowych typu sosy, posypki , znacznie zmniejsza efektywność kawy i drzemki kawowej
-drzemki kawowe mają sens i przynoszą efekt tylko wtedy, gdy spożywamy umiarkowaną  ilość kofeiny w ciągu dnia, nie zaniedbujemy swojego snu nocnego oraz nie jesteśmy chorzy. W powyższych sytuacjach na problem spadku energii należy spojrzeć szerzej .



@templatesyard