Zapraszam na mała czarną - zdrowo przez życie

sobota, 12 maja 2018

Zapraszam na mała czarną




Mała czarna
Kawa. Lubiana szczególnie przez studentów przed sesją , ale nie tylko.  Pijemy ją ze względu na pobudzające działanie i  smak ,ale również szereg  działań prozdrowotnych . Kawa owiana jest mnóstwem mitów , które dzisiaj chciałabym obalić lub potwierdzić  . Znajdę odpowiedź na pytanie czy każdy może ją pić i czy w ogóle warto ją spożywać?

Na wstępie chciałabym zaznaczyć ,że mówiąc o prozdrowotnych właściwościach kawy zazwyczaj (ale nie zawsze o czym później  )mamy na myśli kawę z ekspresu ciśnieniowego a nie rozpuszczalną .

Jak działa kawa?

Jak wszyscy wiedzą kawa ma działanie pobudzające. Działanie to zawdzięczamy obecności kofeiny w tym napoju , który jest kompetencyjnym inhibitorem receptorów adenozynowych . Adenozyna jest substancją , która po połączeniu z receptorem działa hamująco na ośrodkowy układ nerwowy co odczuwamy jako zmęczenie senność itp. Gdy kofeina połączy się z tym receptorem blokuje miejsce adenozynie co  z kolei odczuwamy jako zastrzyk energii .

MIT nr 1


Kawa wypłukuje magnez.

Tutaj należy wyjaśnić dwie kwestie . Po pierwsze  kawa pita w umiarkowanych ilościach nie wykazuje działania, jest słabym diuretykiem , a ewentualny efekt ‘’odwadniający ‘’ mogą odczuć osoby , które rozpoczynają swoją przygodę z kofeiną –efekt ten szybko mija .  Kawa jest też źródłem magnezu -wprawdzie ma go nie wiele  - ale skoro nie jest diuretykiem to też nie zuboża nas w ten pierwiastek.

MIT nr 2

Kawa jest niezdrowa .

Nie można na kawę patrzeć  tylko przez pryzmat tego ,że pobudza, gdyż zawiera ona szereg związków wykazujących  działanie prewencyjne w przypadku wielu chorób:
-może wpływać na glikemię  po posiłkową oraz wrażliwość insulinową
-poprawia  funkcje kognitywne
-może zmniejszać   ryzyko wystąpienia choroby Parkinsona, cukrzycy typu II,choroby  Alzheimera , czy też marskości wątroby .
-u osób po zawale może zmniejszać ryzyko chorób sercowo-naczyniowych i przedwczesnego zgonu z tej przyczyny .
-zmniejsza ryzyko wystąpienia cukrzycy –to zjawisko można zaobserwować w większości u kobiet niż u mężczyzn.


MIT nr 3

Kawa podnosi ciśnienie .

I tutaj sprawa się komplikuje , bo z jednej strony kofeina ma takie właściwości ,ale tak jak wspomniałam kawa to nie tylko kofeina. Zawiera ona również, kwas chlorogenowy , który może to ciśnienie obniżać.

MIT nr 4 

Kawa odchudza .

 Nie, kawa nie odchudza  tak samo jak grejpfrut , papryczka chilli. Ilość substancji potencjalne powodujących ubytek masy ciała mógłby mieć miejsce tylko i wyłącznie w przypadku bardzo dużych ilości danej substancji-ilość taka jest nie  realna,  aby dostarczyć ją wraz pokarmem .
Do odchudzania potrzebujemy przede wszystkim deficytu kalorycznego.

MIT nr 5

 Kawa może chronić przed rakiem.

I tak i nie. Z jednej strony jest źródłem antyoksydantów czyli substancji chroniącymi przed nowotworami , z drugiej zaś według ostatnich doniesień kawa może zawierać akrylamid –składnik zawarty w smażonych potrawach np. frytkach –który wykazuje potencjalne właściwości kancerogenne . Myślę, że do tej informacji należy podchodzić z dystansem , gdyż nadal ilość dobroczynnych właściwości kawy przewyższa  te szkodliwe.


Kawa a długowieczność


Kawa pita w umiarkowanych ilościach (3-5 filiżanek dziennie) może przedłużyć życie-w porównaniu do osób, które tej kawy nie spożywają . Jest to wynikiem prawdopodobnego antyzapalnego działania kawy oraz możliwością poprawienia wrażliwości insulinowej .

Na koniec kilka wskazówek i ciekawostek dotyczących picia kawy i spożywania kofeiny :
-kawa nie ma działania odwadniającego jeśli pijemy ją w małych lub średnich ilościach (do 4 mg kofeina/kg m.c) .  Z powodzeniem można wliczyć ją w bilans kalorii
-kofeina hamuję łaknienie,  dlatego warto rozważyć picie kawy na redukcji ,
-przyda się przed treningiem, gdyż pomaga nam w sportach wytrzymałościowych, ale trwających dłuższy okres czasu ,
-kmin ,kurkuma, miłorząb japoński zielona herbata mogą osłabiać działanie kofeiny poprzez przyśpieszenie jej metabolizmu ,
-są również produkty , które nasilają działanie kofeiny tj. seler , pietruszka grejpfrut, mniszek, rumianek, dziurawiec,
-espresso wbrew pozorom nie ma największej ilości kofeiny,
-caffeine nap-polega na tym ,że pijemy kawę i kładziemy się spać na około 20-25 minut . Da nam to więcej energii i o wiele lepszy efekt niż tylko wypicie kawy.

I na koniec ważna informacja .Wiele osób mówi ,że kawa rozpuszczalna jest gorsza. Nie do końca .Otrzymuje się ją z ziaren prawdziwej kawy , którą poddaje się procesowi prażenia, preparowania i liofilizacji. Taka kawa może nam również dostarczyć tyle samo polifenoli co kawa parzona !








Brak komentarzy:

@templatesyard